Vrijwillig voorzitterschap: ook dat kan!
Elke Woerdenaar komt weleens in het Brediuspark. Maar wie zit daar precies achter? En coördineert activiteiten en faciliteiten als de Pluktuin of de Natuurspeelweide? Dat gaat via Stichting Landgoed Bredius. Een stichting die ongeveer acht jaar geleden in het leven is geroepen om het park in stand te houden en open te stellen voor heel Woerden. En leuk om te weten: de stichting wordt volledig gerund door vrijwilligers! Ook de nieuwe voorzitter, Henri, is vrijwilliger.
“Ik ging een jaar geleden met pensioen en wist toen nog niet precies wat ik wilde gaan doen met mijn pensioen. Je hebt een loopbaan afgesloten en begint dan eigenlijk aan een nieuwe. Ik besloot om me eerst even flink te vervelen en dingen te doen waar ik eerder niet aan toekwam: een goed boek lezen bijvoorbeeld. Maar toen kwam plotseling via een kennis het voorzitterschap van Stichting Landgoed Bredius op mijn pad. Daar werd ik heel enthousiast van. Na een sollicitatieprocedure en gesprekken met de andere bestuursleden ben ik sinds 2021 officieel de nieuwe voorzitter.”
Ik wilde me eerst even flink vervelen en dingen doen waar ik nooit aan toekwam: een goed boek lezen bijvoorbeeld!
“Als voorzitter houd ik mij met name bezig met het praten en overleggen met andere partijen die bij het Bredius horen om te zorgen dat we met z’n allen de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Dierenweide Kukele-Boe is bijvoorbeeld zo’n partij, maar ook Podium Bredius (voorheen Babylon) is er één. En natuurlijk de gemeente: een belangrijke investeerder. Daarnaast ben ik als voorzitter bezig met het bedenken hoe we het Brediuspark nog verder kunnen openstellen voor alle Woerdenaren. Letterlijk in dit geval. Zo gaan we bijvoorbeeld dit jaar bezig met de entree van het park aan de kant van het Kalsbeek College. Je moet nu eerst een stukje lopen voordat je het park echt goed ziet. Ik zou het mooi vinden als je de gerestaureerde boerderij straks in volle glorie vanaf de Parijse brug al ziet staan!”
Het Bredius Park is vrij te bezoeken en het hele jaar door toegankelijk. Naast lekker wandelen of van de natuur genieten kun je er ook spelen in de Natuurspeelweide of het educatief centrum bezoeken. Op de website (www.landgoedbredius.nl) vind je meer informatie over alle activiteiten en mogelijkheden. Veel plezier in het Brediuspark!
Heidi en Anita
In het hart van Harmelen vind je het Dorpshuis: een voormalig schoolgebouw dat nu dienst doet als ontmoetingsplek. In verband met corona is het Dorpshuis in principe gesloten voor de gebruikelijke activiteiten, zoals de creamiddag en de Lunch je mee?-bijeenkomsten. Normaal gesproken kunnen buurtbewoners zelfs hun eigen activiteiten en bijeenkomsten in het Dorpshuis organiseren, maar vanwege corona kwam ook dat stil te liggen... Gelukkig vond het Dorpshuis toch een coronaproof alternatief waarmee zij mensen verbinden: Een hapje & een praatje. Vrijwilligers bezorgen een maaltijd bij iemand die wel een lichtpuntje kan gebruiken en maken een gezellig kletspraatje aan de deur. Naast de opgetrommelde vrijwilligers die Een hapje & een praatje mogelijk maken, zijn er ook vaste vrijwilligers verbonden aan het Dorpshuis. Dit zijn bijvoorbeeld Heidi en Anita: gastvrouwen bij Dorpshuis Harmelen.
Lees het verhaal