Vrijwilliger in hart en nieren
Nienke is jarenlang heel actief vrijwilliger geweest voor verschillende organisaties, zoals ’t Oude Landt en voor de Voedselbank. “Ik ben nu net gestopt met veel van mijn vrijwilligerswerk omdat ik mijn man moet verzorgen. Het stoppen met vrijwilligerswerk lag mij ontzettend zwaar. Ik vond het een verschrikking. Wat ik het meest mis is het contact. Ik heb altijd vrijwilligerswerk gedaan waarbij ik veel in aanraking kwam met andere mensen. Bij de Voedselbank konden we bijvoorbeeld, tot corona, altijd ontzettend gezellig met de bezoekers kletsen tijdens het inladen van de tassen. Dat werd wel lastiger toen we het contact moesten beperken. Gelukkig kom ik af en toe nog bezoekers van de Voedselbank tegen en dan hebben we alsnog even een gezellig kletspraatje. Je merkt dat veel mensen dat nodig hebben. Even van je af kunnen praten is gewoon heel belangrijk. Helemaal in deze periode.”
Even van je af kunnen praten is gewoon heel belangrijk, helemaal in deze periode!
“Hoewel ik trouwens op papier geen vrijwilliger meer ben, ben ik het toch op een bepaalde manier nog wel. Het helpen van mijn man en anderen blijf ik ontzettend leuk én belangrijk vinden. Ik heb het altijd gedaan en zal het altijd blijven doen!”
Reiniers verhaal
Reinier is een van de vrijwilligers van K’77: de jongerenvereniging aan de Hoge Rijndijk. Op het moment wordt er veel geklust omdat de boel natuurlijk dicht is vanwege corona, maar normaal gesproken is het er op vrijdag- en zaterdagavond gezellig druk. “We hebben een heleboel vaste bezoekers. Daarvan zijn er nu een stuk of 12 echt actief als vrijwilliger. Ze doen van alles binnen de vereniging. Het voornaamste is het draaien van de bar, maar daarnaast helpen die vrijwilligers met de schoonmaak, techniek, marketing en PR en de organisatorische dingen. Als laatste hebben we een bestuur met een voorzitter, secretaris en penningmeester: ook allemaal vrijwilligers.”
Lees het verhaal